BMW is readying a back-to-basics roadster to slot beneath its 2-seat Z4. With rear drive and a soft top, the Z2 will answer a redesigned Mazda MX-5 Miata and new mid-engine sports cars from Volkswagen Group. It should be a great drive, but maybe not great dollar value.
A new entry-level BMW sports car has been rumored since mid-2010 and is now headed for showroom reality. Almost sure to be badged Z2, it’s aimed at the next-generation Mazda MX-5 Miata as well as the expected Audi R4, Porsche “New 356,” and Volkswagen BlueSport. The last three are mid-engine/rear-wheel-drive designs from Europe’s largest automaker; the others retain a traditional front-engine/rear-drive layout. All should be on the market by mid-decade. So, too, a possible contender from Mercedes-Benz on that company’s new MFA (Mercedes Front-drive Architecture) small-car platform. The Z2 should reach the U.S. in time for model-year 2015. Sources indicate it will launch as a soft-top convertible, with a coupe version following a year or so later.
According to a report from Germany’s Auto Bild magazine, relayed by website bmwblog.com, the 2015 BMW Z2 has been in development for several years alongside the company’s second-generation 1-Series coupe and convertible, which will be renamed 2-Series. Likely to start U.S. sale as 2014 models--and again competing in the premium-sporty/performance-car class--the 2s will share BMW’s new rear-drive F20 platform with the redesigned 1-Series hatchbacks that are now launching in Europe, but which won’t be coming to America. The good news for hardcore Bimmer fans is that the 2s and Z2 will stick with rear drive even after 2018, when the 1-Series moves to the front-drive UKL1 platform that will eventually host all models at BMW’s Mini division. Current intel suggests the 2s and Z2 would be redesigned around 2020, and Britain’s Autocar magazine says the 2-Series will add a 4-door sedan at that point, though not before.
BMW 4 Series Coupe 2013
BMW wirft eine Tradition über Bord und stellt den 1er auf Frontantrieb um. So können Ableger wie Roadster, GT und der Kompakt-Van leichter realisiert werden.
Es tut sich was im Hause BMW. Jener Hersteller, der den früheren Standardantrieb (Motor vorn längs eingebaut plus Heckantrieb) zum nicht verhandelbaren Markenkern erhoben hatte, wagt sich nun auf neues Terrain – Stichwort: Frontantrieb. Um die angepeilten Stückzahlziele (2,6 Millionen Autos im Jahr 2020) mit immer neuen Nischenmodellen erreichen zu können, müssen die Bayern althergebrachte Traditionen aufweichen. Gerade in der Kompaktklasse lässt sich mit dem Standardlayout kein Staat mehr machen, denn beim Packaging, also dem Verhältnis von Technik und Innenraum innerhalb des Autos, schränkt es die Konstrukteure zu stark ein. Vor allem, wenn man wie BMW Varianten plant, die nicht mehr nur mit einem tollen Handling, sondern auch mit einer effektiven Raumausnutzung punkten sollen. Da laut BMW-Umfragen vielen Kunden mittlerweile egal ist, ob ihr Auto Front- oder Heckantrieb hat, und der Mini längst bewiesen hat, dass gutes Handling nicht nur eine Frage des Antriebskonzeptes ist, wagen die Bayern mit der nächsten Generation des BMW 1er den Wechsel von Heck- zu Frontantrieb. Der kleine BMW teilt sich die Plattform künftig nicht mehr mit dem größeren 3er, sondern mit dem nächsten Mini und kann so leichter zu einer großen Modellfamilie ausgebaut werden.
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